Terug naar hoofpagina.

LIEFDE EN SEKSUELE RELATIE

 

 

God is liefde. Wie de liefde in zich heeft, bezit God. De Heilige apostel Paulus zegt: "Als ik de liefde niet heb, ben ik een schelle cimbaal". Als we de liefde niet hebben, zijn we afgescheiden van God.

In het Johannes-evangelie lezen we (hoofdstuk 13):

34 Een nieuw gebod geef Ik u: gij moet elkaar liefhebben; zoals Ik u heb liefgehad, zo moet ook gij elkaar liefhebben. 35 Hieruit zullen allen kunnen opmaken dat gij mijn leerlingen zijt: als gij de liefde onder elkaar bewaart.

Waarom hebben er zoveel mensen hun leven gegeven voor het geloof? Omdat die mensen de liefde van God ervaart hebben in hun leven. De liefde is de motor van het apostolaat. Zonder liefde wordt alles grauw en dor en houden wij het niet vol. De liefde is de Heilige Geest zelf, die ons de kracht geeft om van ons geloof te getuigen en tegen de wereld in te gaan.

Het grootste teken van de liefde is het kruis. Jezus heeft zijn eigen leven opgeofferd uit liefde voor ons. Jezus heeft gruwelijke pijnen geleden om ons te redden. Een ander symbool is het Hart van Jezus. Jezus geeft ons zijn Hart. Jezus bemint ons. Hij gaat tot het uiterste om ons te redden en ons gelukkig te maken.

Ook wij moeten elkaar liefhebben. Een speciale uiting van de liefde tussen twee echtgenoten is de huwelijksdaad. In het huwelijk geeft de éne partner zich aan de andere. Dit op een volledige en blijvende wijze. De vrouw geeft zich volledig aan de man en de man geeft zich volledig aan de vrouw. De speciale uiting daarvan is de huwelijksdaad. De lichamelijke vereniging heeft dus een zeer diepe betekenis. Het is de uiting van de gave van de één aan de ander. Het is een uiting van liefde. Deze daad is dan ook vruchtbaar. Uit de lichamelijke vereniging ontstaat nieuw leven. Een gezin wordt geboren. Een kind is het mooiste geschenk dat de echtgenoten kunnen ontvangen.

Voor deze mooie uiting van liefde gebruikt men dikwijls het nogal vulgaire woord: "sex".

In de televisie en de pers wordt de liefde te dikwijls geassocieerd met de sex. men geeft zelf de indruk dat liefde zonder sex niet bestaat. Hierdoor ontstaat een gevaarlijke begripsverwarring. Men krijgt de indruk dat men geen liefde ontvangt buiten de seksuele vereniging. Men begint te geloven dat men zonder de seksuele vereniging niet meer kan. Dit is een belangrijke oorzaak van de daling van het aantal roepingen in de kerk. Het celibaat wordt als een illusie beschouwt.

Dikwijls gaat men nog een stap verder. Men beoefent de "sex" zonder de echte liefde. Men koppelt de sex los van de liefde en men beoefend de sex alleen voor het genot. De seksuele vereniging is dan ook niet meer gekoppeld aan de liefdevolle en definitieve gave van de één aan de ander. Men verlaagt de sex tot een oppervlakkige, tijdelijke genotsbeleving. De mens verlaagt zichzelf en de mens wordt onteerd. De echte liefde verdwijnt. De mens geraakt aan lager wal en wordt diep ongelukkig.

De echte liefde kan de mens genezen. God is liefde. God veroordeelt niet, hoe diep de mens ook gevallen is. God vergeeft. God kan de mens genezen en terug gelukkig maken. Jezus gaat op zoek naar de zondaars.

De Samaritaanse vrouw, waarmee Jezus spreekt aan de bron heeft vijf mannen gehad. Toch houdt Jezus een lang gesprek met haar. Hij zegt onder andere: "wie van het water drinkt dat ik hem zal geven, krijgt in eeuwigheid geen dorst meer; integendeel, het water dat ik hem zal geven, zal in hem een waterbron worden, opborrelend tot eeuwig leven." Jezus biedt de vrouw de echte liefde, die ons eeuwig leven geeft.

Eens brachten schriftgeleerden en Farizeeën Jezus een vrouw die op overspel was betrapt. Zij plaatsten haar in het midden en zeiden tot hem: 'Meester, deze vrouw is op heterdaad betrapt, terwijl ze overspel bedreef. Nu heeft Mozes ons in de Wet bevolen zulke vrouwen te stenigen. Maar Gij, wat zegt Gij ervan?' Dit bedoelden ze als een strikvraag in de hoop Hem ergens van te kunnen beschuldigen. Jezus echter boog zich voorover en schreef met zijn vinger op de grond. Toen ze bij Hem aanhielden met vragen, richtte Hij zich op en zei tot hen: 'Laat degene onder u die zonder zonden is, het eerst een steen op haar werpen".

De echte liefde vergeeft en biedt de mens nieuwe kansen. Een groot gevaar voor sommige mensen is dat zij gevallen mensen streng veroordelen. Zij hebben geen liefde in hun hart. Zonder de liefde sterft men, want God is liefde.

 

Terug naar hoofpagina.